vineri, 2 octombrie 2009

Rugaciunea de Vineri

Dmne Ise Hse: dulcele Mântuitoriul sufletului mieu, mărturisesc înaintea ta întru această zi arăstignirii tale, întru care ai pătimit, și ai luat moarte pentru păcatele noastre pre cruce, cum că ieu sânt cel ce team răstignit cu păcatele meale ceale multe, și cu fără de legile meale ceale reale. Pentru aceia mă rog bunătății tale ceii ne spuse, să mă faci și pre mine părtaș sfntelor tale patimi, cinstitelor rane, și morții tale ceii deviață făcătoare: pentru ca să mă învrednicesc prin darul tău, să căștig și ieu aseamenea pentru dragostea ta, pre cum tu cel milostiv leai răbdat pentru mântuirea mea, întărindumă întru aceasta pururea cu aceaiași puteare, și răbdare ce ai avut, când teau răstignit ne mulțumitorii jidovi. Întăreaștemă pentru aceia Dmne, să râdic cu bucurie de astăzi înainte crucea ta cu mare pocăință, și cu ourâciunea cugetelor, și voințelor meale celor reale. Și sădeaște în inima mea întristăciunea morții tale să o simț, pre cum oau simțit iubita ta Maică, Oucenicii tăi, și mironosițele ce sta lângă crucea ta: șimi luminează simțirile meale, ceale sufletești pentru ca să se mișce și să cunoască moartea ta: pre cum ai făcut de teau cunoscut zidirile ceale ne în suflețite, când sau mișcat la răstignirea ta, și mai vârtos precum teau cunoscut Tâlhariul cel credincios, și țisau plecat de lai pus înraiu: dă Dmne și mie tâlhariului celui rău darul tău, pre cum ai dat atuncea aceluia, șimi iartă păcatele pentru sfntele tale patimi, și mă pune cu bună întoarcere, și pocăință, împreună cu iel în raiu, ca oun Dmnezeu și ziditoriu cem iești. Aseamenea fă și la toți creștinii vii și morți, precum țisă roagă întoate zilele sfnta ta Besearică, și le lasă lor păcatele șii învredniceaște pre iei împărăției tale, pentru ca să vază lumina ta, și să mărească slava ta. Mă închin crucii tale Hse, și zic cătră dânsa pentru dragostea ta: Bucurăte cinstită cruce alui Hs, că tu ai mântuit lumea, rădicând asupra ta pre Is țântuit. Bucurăte pom blagoslovit, pentru că tu ai ținut rodul vieții, ce neau izbăvit din moartea păcatului. Bucurăte drugul cel tare ce ai sfărâmat oușile iadului. Bucurăte cheae împărătească, ce ai deșchis oușa raiului. Mă bucur și ieu pentru căci văz pre vrăjmașii tăi surpați jos, și pre priatenii tăi să împărățească în ceriuri: pre vrăjmașii tăi biruiți de grăimea ta, și pre creștinii ce țisă închină în armați cu putearea ta. O răstignitul mieu Hse: câte ai pătimit pentru noi. O câte rane, câte scuipări, câte batjocuri, și câtă ne cinste ai răbdat pentru păcatele noastre, și pentru ca să ne dai încă pildă adevăratei răbdări. Drept aceaia cum pociu să fug de cruce, văzând pre Dmnezeul mieu căl rădică; cum sămi paie greu caznele, văzând pre Stăpânul mieu că le iubeaște, și le ceare, și le socoteaște lui de mare slavă; rușinemi iaste cu adevărat, de mă voiu întrista de realele cemi pricinuiesc oamenii, sau pentru ispitele cemi aduc dracii, trupul și gândul mieu cel rău, sau pentru sărăcia, și boalele cemi vin din depărtarea lui Dmnezeu pentru păcatele meale. De vreame ce aceastea toate le trimite Dmnezeu pentru ca să mă apropiu de iel, mai mult și pentru ca săl măresc: și mă pedepseaște întru această viață pentru binele mieu, și pentru ca să mă odihnesc cu mai multă slavă întru împărăția lui. Și de vreame ce iaste așa, înmulțeaștemi Dmne ostenealele, ispitele, și durerile meale, numai sămi înmulțești împreună, și sămi prisosești răbdarea, putearea, mulțumita, și slavoslovia la câte patimi misar întâmpla, pentru căci cunosc că sânt ne putincios, de numă vei întări: orb de numă vei lumina: legat de numă vei dezlega: fricos de numă vei face îndrăzneț: rău de numă vei pre face: pierdut de numă vei cerca: rob de numă vei răscumpăra cu bogata, și Dmnezeiasca ta puteare, și cu darul sfntei tale cruci, căriia mă închin și o măresc. Acum și pururea, și înveacii veacilor Amin.
Acatistiariu cu multe alease rugăciuni pentru evlavia fiește căruia Creștin. accesibil la http://digibuc.ro/, "Opera tipografică românească (1508-1830)", "Acatistiariu cu multe alease rugăciuni pentru evlavia fieştecăruia creştin Cu blagoslovenia celor mari"